De Post-it, het bekende gele
kleefbriefje waarmee je jezelf en anderen aan kleine taken kan herinneren, viert zijn dertigste verjaardag. De gele notitieblaadjes zijn nog steeds een van de meest verkochte kantoorartikelen ter wereld en ze zijn te koop in 62 verschillende landen.
Dat is toch opmerkelijk in dit digitale tijdperk, waarin afspraken, takenlijsten en telefoonnummers meer en meer elektronisch worden bijgehouden. Toch kan niets de handige papieren vierkantjes vervangen. Thuis of op kantoor worden ze nog steeds
naar hartenlust op deuren, koelkasten, computerschermen en in boeken geplakt. Ze dienen als
bladwijzer of als kattebelletje.
Het succes van de Post-its is eigenlijk gebaseerd op een mislukking: een medewerker van 3M, een producent van kantoormateriaal, kreeg de opdracht om heel sterke lijm te maken. De man
kwam op de proppen met lijm die heel slecht werkte. Alles wat je met die lijm aan elkaar plakte, kon je gewoon weer losmaken.
Zijn collega Arthur Fry had intussen een andere reden om te vloeken. De
bladwijzers die hij gebruikte in zijn zangboek vielen steeds weer op de grond. Die frustratie, samen met de mislukte lijm van zijn collega, bracht hem op een idee. Als je een strook van die slechte lijm op een papiertje aanbrengt, kan je de briefjes overal kleven en zonder schade weer verwijderen. De Post-it was geboren.
De originele post-it is een paar vierkante centimeter groot, vierkant en kanariegeel. Intussen bestaan er tientallen maten en kleuren. In
dit filmpje zie je hoe de post-it ook op een creatieve manier kan worden gebruikt.
KVK
Woordenlijst bij dit artikel